Gemeenteraad kiest niet voor veiligheid

Spoorwegovergang Generaal de la Reylaan / Nieuwe ’s-Gravelandseweg

60 onnodige risico-momenten per dag!

GdeRLaan1

Op 27 januari 2021 heeft de gemeenteraad besloten rechtsaf slaan van auto’s komende vanaf de spoorwegovergang naar de Vlietlaan toe te blijven staan. Een zebrapad kan daardoor niet worden aangelegd, terwijl de kans op extreem gevaarlijke situaties alleen maar toeneemt.

Waarom is de meerderheid hier voor (helft plus 1)?

De VVD en D66 zijn bang dat het afsluiten van deze mogelijkheid te veel verkeersoverlast gaat geven in omliggende straten.

Wat zijn de feiten?

Per etmaal maken momenteel ongeveer 60 auto’s van deze mogelijkheid gebruik. Van extra verkeersoverlast in de omliggende straten zal dan ook nauwelijks sprake zijn. Door de reconstructie van de Vlietlaan wordt deze toch al minder aantrekkelijk voor auto’s, dus waar gaat dit eigenlijk over.

Rechtsaf slaand verkeer leidt echter wel tot gevaarlijke situaties op het spoor. Immers rechtsaf slaande auto’s moeten vaak wachten om rechtdoor gaande fietsers voorrang te verlenen. Daardoor kan een auto en het achteropkomende verkeer de overgang blokkeren. Deze situatie is nog verergerd doordat de OFOS (Opgeblazen Fiets Opstel Strook) tijdens de reconstructie van het spoor om onduidelijke redenen is verdwenen.

Conclusie:

Om een zeer geringe en onzekere toename van de verkeersoverlast in omliggende straten te voorkomen worden 60 onnodige risicomomenten per dag geaccepteerd. Je mag er niet aan denken wat er gebeurt als een intercity met 140 km/h de overgang nadert…..

Categorieën